1982
Pajero
In Japan groeit de vraag naar 4WD-auto’s, want mensen gebruiken deze steeds vaker voor vrije tijd en privégebruik. Daarom ontwikkelen wij onze eigen 4WD-technologie. Het resultaat is de Pajero 4WD (in sommige landen ook wel bekend als Montero of Shogun). Het is de pionier voor een nieuwe generatie SUV’s, die de klant verfijnde rijeigenschappen biedt voor een betaalbare prijs.
De Pajero wordt uitstekend ontvangen op de Tokyo Motor Show van 1979 en in 1982 rollen zowel uitvoeringen van de band met een metalen dak als een canvas dak. In 1983 wordt ook een versie met lange wielbasis aan de modellenlijn toegevoegd. In 1985 volgt een uitvoering met automaat en in 1988 verschijnen ook Pajero’s met een V6-benzine- en dieselmotor.
De Pajero beschikt over uitstekende rijeigenschappen in het ruwe terrein, maar rijdt tegelijk even soepel als een personenauto. Bij zijn eerste deelname aan de Rally Parijs-Dakar in 1983 schrijft de auto deze monsterrally in zijn klasse direct op zijn naam. In 1985 wint de Pajero het algemeen klassement en tot 2009 zal de auto over een periode van 25 jaar in totaal 12 maal als winnaar worden afgevlagd.