ENVIRONMENT
HERGEBRUIK EN RECYCLING VAN MATERIALEN
ONZE BIJDRAGE AAN HET LEEFMILIEU
Mitsubishi Motors investeert al jaren in technologie om de impact op het klimaat te verkleinen. Met modellen als de Space Star en de Outlander PHEV wordt gewerkt aan een verlaging van de CO2-uitstoot. Mitsubishi Motors investeert ook in milieuvriendelijker productieprocessen en geeft tips voor schoner en voordeliger rijden.
MILIEUVRIENDELIJKE TECHNIEK
Mitsubishi Motors pakt de reductie van de CO2-uitstoot voortvarend aan. We zijn koploper in het ontwikkelen van elektrisch aangedreven voertuigen. Ook de Auto Stop & Go technologie draagt bij aan een schoner milieu en een lager brandstofverbruik. Veel moderne auto’s zijn voorzien van kunststof componenten op aardoliebasis. Daarom ontwikkelt Mitsubishi Motors kunststof dat gemaakt is van een snelgroeiende plant, die C02 consumeert tijdens de groei.
ELEKTRISCH AANGEDREVEN VOERTUIGEN
Mitsubishi Motors steekt al geruime tijd energie in auto’s met een lage emissie. De eerste elektrisch aangedreven Mitsubishi stamt al uit 1971. Sindsdien is er veel geïnvesteerd in de ontwikkeling van de EV-techniek. Onderzoek in lithium-ion-accutechniek werpt bijvoorbeeld zijn vruchten af: de snelheid en de actieradius van de EV’s ligt nu een stuk hoger. Door de toegenomen capaciteit kunnen de accupakketen compacter worden. In 2008 lanceerde Mitsubishi Motors de gezamenlijke onderneming Lithium Energy Japan, met partners Mitsubishi Corporation en accufabrikant GS Yuasa.
AUTO STOP & GO
Verkeersdrukte en files kosten tijd en veel brandstof. Daarom heeft Mitsubishi Motors het innovatieve Auto Stop & Go ontwikkeld. Stilstaand met de versnellingsbak in de vrij en de voet van het koppelingspedaal, zet het systeem de motor af om brandstof te sparen. Zodra de bestuurder het koppelingspedaal intrapt, start de motor weer. Onder meer de Space Star maakt gebruik van dit systeem. Dezelfde Space Star is ook voorzien van banden met lage rolweerstand en een schakelindicator, die het zuinigste schakelmoment aantoont. Dankzij deze technieken is de Space Star een van de zuinigste benzineauto’s in zijn klasse.
GREEN PLASTIC
GREEN PLASTIC
Mitsubishi Motors Green Plastic-programma is slechts één van de voorbeelden van continue innovatie. Het initiatief is in het leven geroepen vanwege de grote hoeveelheid kunststof dat in auto’s wordt verwerkt. De grondstof voor kunststof is aardolie. Mitsubishi Motors wil deze grondstof vervangen door plantaardig hars. De planten consumeren CO2 tijdens het groeien. Dus die halen CO2 uit de lucht, terwijl een afname van kunststof op basis van aardolie aan de andere kant zorgt dat er minder CO2 vrijkomt. Onderzoekers bekijken de mogelijkheden van snelgroeiend bamboe om met de vezels van deze planten het hars te versterken. Uit onderzoek blijkt dat Green Plastic de CO2-uitstoot tijdens de productie halveert.
CLEARTEC
De ClearTec-uitvoeringen van de Space Star vallen op door een bijzonder lage CO2-uitstoot. Zo laag zelfs, dat de Space Star één van de schoonste en daarmee ook zuinigste auto’s in zijn klasse is. De auto is standaard voorzien van een lichtgewicht carrosserie, banden met lage rolweerstand en Auto Stop & Go. De Space Star snijdt bij wijze van spreken door de lucht dankzij een gestroomlijnde carrosserie.
AUTO STOP & GO
Zodra de auto stopt, zet het Auto Stop & Go-systeem de motor automatisch af om brandstof te besparen. Dat gebeurt als de versnellingsbak in zijn vrij staat en het koppelingspedaal niet is ingetrapt. De motor start zodra de bestuurder de koppeling intrapt of zijn voet van de rem haalt. Het systeem is actief, zodra de motor op temperatuur is. Bij een luchttemperatuur onder de 3° Celsius, of niet sneller dan 5 km/uur is gereden, zal Auto Stop & Go de motor niet uitschakelen. Met een knop op het dashboard is het systeem handmatig uit te schakelen.
SCHAKELINDICATOR
Mitsubishi Motors zet alle mogelijke technologie in voor zo schoon en zuinig mogelijk rijden en dus voor het ontzien van ons leefklimaat. De schakelindicator helpt daarbij. Die toont het ideale schakelmoment, rekening houdend met de rijomstandigheden.
BANDEN MET LAGE ROLWEERSTAND
Mitsubishi Motors voorziet onder meer de Space Star standaard van banden met lage rolweerstand. De banden hebben een lagere wrijving met het wegdek. Dat zorgt voor minder slijtage en minder brandstofverbruik. Een bandenspanningscontrolesysteem waarschuwt bij een te lage bandenspanning. Zo gaat er geen brandstof verloren door zachte banden.
LICHTGEWICHT EN AERODYNAMISCH CARROSSERIE
De ingenieurs van Mitsubishi Motors hebben de structuur en alle componenten van de carrosserie onder de loep genomen om de auto zo licht mogelijk te maken. Zonder de stevigheid en veiligheid van de carrosserie op te offeren. De gestroomlijnde modellen snijden als het ware door de lucht dankzij een carrosserie die is ontworpen met behulp van hightech computers en die getest is in de windtunnel. De aerodynamische vormen zorgen tevens voor minder windgeruis, meer stabiliteit bij hoge snelheid, een lagere CO2-uitstoot en een lager brandstofverbruik. Luchtwervelingen worden beperkt door onder meer een innovatief dubbel geprofileerd dak.
EV-MIJLPAAL
EV-MIJLPAAL
De Mitsubishi i-MiEV was een pionier op het gebied van elektrisch rijden. Het was de allereerste volledig elektrisch aangedreven auto. De auto stond symbool voor de inspanningen om het leefklimaat te ontzien.
40 JAAR ELEKTRISCHE AUTO
Door alternatieve energie te benutten reduceert Mitsubishi Motors de uitstoot van CO2. Dat draagt bij aan de vermindering van de opwarming van de aarde. Daarom krijgt de ontwikkeling van elektrisch aangedreven auto’s prioriteit.
Mitsubishi Motors heeft al vier decennia ervaring met elektrische aandrijving. Al in de jaren zestig is de Minica EV gepresenteerd, de eerste elektrisch aangedreven Mitsubishi. De auto was voorzien van een loodaccu. De overheid en diverse energiebedrijven in Japan hebben destijds 150 Minica’s EV getest. In de jaren negentig en tachtig volgden geavanceerdere EV-modellen. De grootste stap werd gezet na de introductie van de lichtere lithium-ion-accutechniek, waarvan de i-MiEV gebruikmaakt.
De gezamenlijke onderneming genaamd Lithium Energy Japan, opgericht door Mitsubishi Motors, Mitsubishi Corporation en accufabrikant GS Yuasa, startte de productie van lithium-ion accu’s voor de i-MiEV in 2009.
Mitsubishi Motors was daarmee de eerste fabrikant ter wereld met serieproductie van een volledig elektrisch aangedreven auto. De Japanse marktintroductie vond plaats in juli 2009. Aan het einde van oktober 2010 droegen al 3.000 i-MiEVs bij aan een groenere toekomst. Diezelfde maand begon de productie van de i-MiEV voor de Europese markt. Inmiddels zijn er meer dan 33.000 i-MiEVs geproduceerd.
I-MIEV IN EUROPA
De i-MiEV was één van de eerste volledig elektrisch aangedreven auto’s voor de Europese markt. Voor de lancering onderwierp Mitsubishi Motors de auto aan een zwaar en intensief testprogramma.
Een uitputtende rit over de bochtige Tateyama Kurobine Alpine-route vormde een belangrijk onderdeel van de test. Een bergroute in Japan over 28 kilometer en 1.787 hoogteverschil. De test was een beproeving voor de aandrijving van de i-MiEV. Aan het einde van de rit stelt de testrijder: “De auto rijdt voorbeeldig in deze heuvelachtige omgeving, omdat hij meer koppel heeft dan een benzineauto. Het lage zwaartepunt maakt de i-MiEV goed controleerbaar en dat stuurt erg plezierig.”
De i-MiEV bewees zich ook tijdens testritten over modderige wegen en extreme omstandigheden. Een speciaal apparaat in de fabriek schudde de i-MiEV uren aaneen door elkaar. In een vriescel werden de prestaties getest bij lage temperaturen.
Mitsubishi Motors verzamelde veel cruciale informatie tijdens deze tests.
ONZE VISIE
Mitsubishi Motors neemt de toekomst van onze planeet heel serieus. Bij al onze activiteiten kijken we naar de impact daarvan op het klimaat. Het is de maatstaf voor aerodynamisch design en zuinige auto’s met een minimale emissie. Onze modellen zijn gemaakt voor een duurzaam leven. Veel componenten zijn gemaakt van recyclebare materialen, zodat dat ook de impact op het milieu minimaal is. Met het gebruik van revolutionaire technieken houdt Mitsubishi Motors het energieverbruik en de afvalproductie zo laag mogelijk, terwijl de kwaliteit van de producten verder verbetert. Een voorbeeld: de designers in Japan kijken bij het ontwerpen van auto’s naar alle mogelijke middelen om energie, materiaal en brandstof te besparen. Een grote innovatieve verandering was de overschakeling naar autolak op basis van water. Hierdoor is de afgifte van zware metalen in het afvalwater van de spuiterij bijna tot nul gereduceerd.
VERGROENING IN DESIGN
De opwarming van de aarde is een zeer serieuze kwestie. Mitsubishi Motors werkt hard aan verlaging van het brandstofverbruik en daarmee het terugdringen van de CO2-uitstoot. Aerodynamica kan hierbij een grote rol spelen. Vandaar dat Mitsubishi Motors veel tijd steekt in windtunneltests en in computersimulaties. De afdeling Research en Development heeft een speciale Virtual Reality-technologie ontwikkeld om de luchtweerstand van prototypemodellen te testen. Met dezelfde technologie kunnen designers virtueel rijden op realistische wegen om bijvoorbeeld ook een optimale zitpositie te krijgen voor kortere en langere bestuurders. Deze virtuele tests besparen energie, materiaal en brandstof.
De designers testen ook nieuwe milieuvriendelijke materialen die in toekomstige auto’s gebruikt kunnen worden. Enkele van deze materialen zijn te zien in Concept-cX, inclusief Green Plastic: een van plantaardige harsen gemaakte grondstof. Deze kan worden gebruikt voor vloermatten, portierbekleding, rugleuningen en andere interieurmaterialen.
DUURZAME FABRIEKEN
Mitsubishi Motors streeft ernaar om één van de beste autofabrikanten ter wereld te zijn, ook in de milieuprestatie. De fabrieken van Mitsubishi Motors zijn gecertificeerd met ISO 14001, wat betekent dat alle milieuaspecten in de hele bedrijfsvoering zijn verankerd. Elk aspect is bekeken volgens het Mitsubishi 3R principe; Reduce, Reuse en Recycle.
De introductie van nieuwe processen heeft de lozing van zware metalen in het afvalwater verminderd met 99 procent sinds 1989. Ook wordt er minder water gebruikt bij het produceren van de auto’s. Verder is de uitstoot van CO2 fors gereduceerd sinds het gebruik van lakken op basis van water. Er wordt minder afval geproduceerd, onder meer door minder verpakkingsmateriaal te gebruiken bij ons productieproces.
Mitsubishi Motors investeert ook in geluidsreductie bij al zijn fabrieken. Zo zijn er geïsoleerde geluidszones gemaakt, zodat buurtbewoners geen last hebben van passerende auto’s. In de toekomst zal Mitsubishi Motors zich blijven focussen op het verminderen van het energieverbruik, CO2- uitstoot en het optimaliseren van de recycling.
RECYCLING WERKT
Mitsubishi Motors kiest voor materialen die gerecycled en hergebruikt kunnen worden. Elke Mitsubishi wordt aan het einde van zijn levensduur op een milieuvriendelijke manier – en volgens (lokale) richtlijnen – gerecycled.
Alle Mitsubishi’s gebouwd in Europa na 1 juli 2002 worden kosteloos van de laatst geregistreerde eigenaar teruggenomen en op milieuverantwoorde wijze gedemonteerd.
De mogelijkheden wat betreft het recyclen van voertuigen en onderdelen worden constant geëvalueerd en verbeterd. Mitsubishi Motors is net als veel andere autofabrikanten aangesloten bij het International Dismantling Information System (IDIS). Het systeem informeert tot in detail welke materialen er in een Mitsubishi zitten en hoe daarmee om te gaan.
Als vanzelfsprekend voldoet Mitsubishi Motors aan de Europese vereisten als het gaat om Reusability, Recyclability en Recoverability (RRR) gedurende de hele levensduur van de auto.
Daarnaast worden alle gebruikte materialen gemonitord en geregistreerd volgens de REACH-regulatie (Regulation on Restriction Evaluation Authorisation of Chemicals).
EIGEN BIJDRAGE
Op tal van manieren is de impact van een Mitsubishi op het milieu te beperken. Niet alleen door de fabrikant, maar ook door de berijder. Zware belading of snel rijden verhogen het brandstofverbruik en daarmee de uitstoot van CO2. Het kost ook meer geld. Mitsubishi Motors geeft daarom tips om zuinig te rijden en het milieu te sparen.
RIJTIPS
RIJTIPS
Schakel bij een laag toerental
Schakel in een handgeschakelde auto bij een laag toerental. Vuistregel: schakel voor 3000 toeren in een auto met benzinemotor en voor 2000 toeren in een auto met dieselmotor. Bij een automaat is het zaak bij voorkeur niet in de sport-stand te rijden. Druk het gaspedaal ook niet te ver in. Dat voorkomt dat de automaat onnodig terugschakelt, waardoor de motor meer toeren maakt en meer brandstof verbruikt.
Schakel van versnelling 1 naar 3
Schakel op rechte en vloeiend lopende wegen direct van de eerste naar de derde versnelling. Accelereer voorzichtig en vermijd het pedaal dieper dan halverwege in te drukken.
Anticipeer op het verkeer
Kijk goed vooruit en anticipeer op het verkeer. Vermijd onnodige acceleratie en stevig remmen. Hoe minder starten en stoppen, hoe minder CO2-uitstoot.
Handhaaf een constante snelheid
Rij met een constante snelheid in de hoogst mogelijke versnelling. Een voorbeeld: 80 kilometer per uur in de hoogste versnelling kan goed met de meeste modellen en zorgt voor een lager brandstofverbruik.
Zet de motor uit
Meer dan een minuut wachten voor een open brug of passerende trein? Haal de versnellingspook uit de versnelling en haal de voet van het koppelingspedaal. Auto Stop & Go schakelt dan de motor uit. Het kan veel brandstof besparen. Voorzieningen als radio en climate control blijven gewoon werken, zonder dat de motor draait. Brandstof besparen gaat dus niet ten koste van het comfort. Door het koppelingspedaal in te drukken, start de motor automatisch.
Rij rustig
Meer dan 50 procent van de energie die nodig is om een auto voort te bewegen gaat op aan luchtweerstand. Hoe hoger de snelheid, hoe meer luchtweerstand en hoe hoger het brandstofverbruik. Een voorbeeld: de snelheid verhogen van 100 naar 120 kilometer per uur zorgt voor een toename in het brandstofverbruik van 20 procent.
ZUINIGHEIDSTIPS
Zet de airconditioning uit
Gebruik de airconditioning alleen als het nodig is. Uit onderzoek blijkt dat het gebruik van de airco het brandstofverbruik verhoogt met 2 tot 10 procent.
Gebruik de boordcomputer
De boordcomputer geeft een indicatie van het huidige brandstofverbruik, waaruit op te maken is wat de meest zuinige manier van rijden is.
Doe de ramen dicht
Bij snelheden boven de 50 kilometer per uur vergroot een open raam de luchtweerstand flink. Bij hogere snelheden is het gebruik van de airconditioning efficiënter.
Gebruik de cruise control verstandig
Gebruik de cruise control op lange, rechte wegen om een constante snelheid te hanteren. Op heuvelachtige en bochtige wegen is de cruise control minder verstandig met het oog op het brandstofverbruik. De motor moet extra hard werken om de geselecteerde snelheid heuvelop te handhaven, terwijl een lagere snelheid wellicht gepaster is.
Verwijder onnodige spullen uit de auto
Neem geen onnodige spullen op of in de auto mee. Een dakdrager zorgt bijvoorbeeld voor meer luchtweerstand en dus voor meer brandstofverbruik. Net als overbodige bagage.
Controleer de bandenspanning
Controleer de bandenspanning regelmatig. Zachtere banden zorgen voor meer rolweerstand, wat het brandstofverbruik doet toenemen. Het is algemeen bekend dat 20 procent minder lucht in de band zorgt voor 3 procent meer brandstofverbruik.
Zorg voor het juiste onderhoud
Vervang regelmatig olie en filters volgens de fabrieksvoorschriften. Laat ook de servicebeurten op tijd uitvoeren zodat de auto in een zo goed mogelijke staat blijft.
Combineer trips
Opgewarmde motoren zorgen voor minder uitstoot, dus combineer waar mogelijk korte ritten. Overweeg voor de kortere afstanden ook de fiets of het openbaar vervoer.