MAAK KENNIS MET DE WLTP

MAAK KENNIS MET DE WLTP

De Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP)-laboratoriumtest wordt gebruikt om het brandstofverbruik, de CO₂-uitstoot en de vervuilende emissies van personenauto’s te meten. De testcondities hiervoor zijn vastgelegd in EU-wetgeving. 

Wat is WLTP?

De vorige laboratoriumtest - de zogeheten New European Driving Cycle (NEDC) - stamt uit de jaren ’80 van de vorige eeuw. Door de ontwikkelingen in technologie en rijomstandigheden was deze sterk achterhaald. Daarom heeft de Europese Unie een nieuwe test ontwikkeld, de Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP). De Europese automobielindustrie heeft deze overstap naar de WLTP omarmd en actief bijgedragen aan de ontwikkeling van deze nieuwe testprocedure.

Wat is het verschil tussen NEDC en WLTP?

Terwijl de oude NEDC-test de testresultaten baseerde op theoretische rijomstandigheden, maakt de WLTP gebruik van werkelijke rijgegevens die wereldwijd worden verzameld. Hierdoor is de WLTP-test een representatievere weergave van dagelijkse rijomstandigheden.

De WLTP-rijcyclus is verdeeld in vier delen met verschillende gemiddelde snelheden: laag, gemiddeld, hoog en extra hoog. Elk van de vier bestaat uit diverse rijfasen, stops, acceleratie- en remfasen. Voor een bepaald type auto wordt elke aandrijflijn volgens WLTP getest in de lichtste (zuinigste) en de zwaarste (minst zuinige) uitvoering.

WLTP is ontwikkeld met als doel te worden gebruikt als een testprocedure die wereldwijd wordt toegepast, zodat vervuiling, CO₂-uitstoot en brandstofverbruik wereldwijd met elkaar zouden kunnen worden vergeleken. Hoewel WLTP is gebaseerd op een wereldwijd toepasbare ‘kern’, passen de Europese Unie en andere gebieden de test op verschillende manieren toe, afhankelijk van de geldende verkeerswetgeving en -behoeften.

De voordelen van WLTP

WLTP introduceert realistischere testomstandigheden. Dit zijn onder meer:

  • Realistischer rijgedrag
  • Een grotere diversiteit aan rijomstandigheden (stad, buitenwijken, provinciale weg, autosnelweg)
  • Langere testafstanden
  • Realistischere omgevingstemperaturen, dichter bij het Europees gemiddelde
  • Hogere gemiddelde en maximumsnelheden
  • Hoger gemiddeld en maximumvermogen
  • Dynamischere en representatievere waarden
  • Kortere stops
  • Optionele uitvoeringen: CO₂-waarden en brandstofverbruik worden opgegeven voor voertuigen met diverse specificaties
  • Striktere afstelling van de auto en meetomstandigheden
  • De test maakt de gunstigste en ongunstigste waarden zichtbaar op basis van klantinformatie, volgens de beschikbare uitvoeringen van hetzelfde model

Door al deze verbeteringen biedt WLTP een veel nauwkeuriger basis voor het berekenen van het brandstofverbruik en de emissies van een auto. Dit zorgt ervoor dat de laboratoriummeetresultaten de prestaties van een auto op de weg beter weergeven.

Overstap van NEDC naar WLTP

  • WLTP geldt voor nieuwe modellen vanaf september 2017. Onder nieuwe modellen wordt verstaan auto’s die voor het eerst op de markt verschijnen.
  • WLTP is van toepassing voor alle auto’s die vanaf september 2018 op kenteken zijn gezet.
  • Vanaf 1 januari 2019 moeten van alle auto’s binnen het dealerbedrijf de WLTP- CO₂-waarden worden vermeld, om onduidelijkheid voor de klant te vermijden in het licht van de ontwikkelingen binnen de automobielindustrie.
  • Volgens EU-maatregelen is het toegestaan om nog een beperkt aantal onverkochte voorraadauto’s volgens de oude goedgekeurde NEDC-testwaarden te verkopen. Deze maatregel geldt tot september 2019.

De Real Driving Emissions (RDE)-test

De Real Driving Emissions (RDE)-test meet de vervuiling, zoals NOx, die auto’s tijdens het rijden op de weg uitstoten. De RDE is geen vervanging voor de WLTP-laboratoriumtest, maar een aanvulling erop. RDE zorgt ervoor dat de auto een lage uitstoot heeft onder alle wegomstandigheden. Europa is het eerste gebied ter wereld dat een dergelijke test op de weg introduceert, wat een enorme stap voorwaarts betekent in het testen van auto-emissies.

De testomstandigheden zijn onder meer:

  • Rijden op zeeniveau en grote hoogten
  • Temperaturen het gehele jaar door
  • Extra gewichtsbelasting van de auto
  • Bergop en bergaf rijden
  • Stadsverkeer (lage snelheid)
  • Buitenwegen (gemiddelde snelheid)
  • Autosnelwegen (hoge snelheid)