Wat kost elektrisch rijden?
Wat kost een elektrische auto?
Aanschafkosten
De aanschaf van een elektrische auto ligt doorgaans hoger dan die van een benzineauto. Dit komt door de hogere productiekosten van de batterijtechnologie in vergelijking met traditionele voertuigen. Hoewel de aanschafkosten hoger zijn, worden deze in de loop der tijd gecompenseerd door lagere operationele kosten, zoals lagere brandstof- en onderhoudskosten.
Fiscale voordelen
Wegenbelasting
Vanaf 1 januari 2025 blijft de belastingkorting op elektrische voertuigen 75%, wat betekent dat je slechts een kwart van het normale motorrijtuigenbelastingtarief betaalt. In 2026 wordt deze korting verlaagd naar 25% en eindigt de korting vanaf 2029. Dit zorgt ervoor dat je als elektrisch rijder minder belasting betaalt dan voor een benzine- of dieselauto, zelfs met een zwaarder accupakket.
BPM (Belasting van Personenauto’s en Motorrijtuigen)
Elektrische voertuigen hoeven geen BPM te betalen, wat een aanzienlijk voordeel is ten opzichte van benzine- en dieselauto’s. Voor volledig elektrische voertuigen geldt vanaf 2025 wel een eenmalige belasting van € 667 voor nieuwe voertuigen. Dit bedrag wordt jaarlijks verhoogd met de inflatie.
Subsidies
De Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) is sinds 2025 komen te vervallen. Er kunnen echter nog steeds lokale subsidies beschikbaar zijn, bijvoorbeeld voor het plaatsen van laadpalen op je terrein. De beschikbaarheid van deze subsidies verschilt per regio en gemeente, dus het is aan te raden om bij jouw gemeente na te gaan welke subsidies voor jou van toepassing zijn.
Belastingvoordelen voor zakelijke rijders
Zakelijke rijders kunnen profiteren van verschillende belastingvoordelen bij de aanschaf van een elektrische auto. Dit wordt mogelijk gemaakt door de Milieu-Investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (Vamil). Met de MIA kun je een investeringsaftrek krijgen tot 45% van het investeringsbedrag, bovenop je reguliere aftrek. De Vamil stelt je in staat om 75% van de investeringskosten af te schrijven op een moment dat voor jou het voordeligst is. Dit kan helpen om de belastingdruk te verlagen en levert een aanzienlijk liquiditeits- en rentevoordeel op. Deze voordelen kunnen je netto belastingvoordeel tot wel 14% van het investeringsbedrag opleveren.
Bijtelling
Voor zakelijke rijders geldt een bijtelling over de cataloguswaarde van een voertuig. Voor elektrische voertuigen geldt tot 2025 een lagere bijtelling van 16% over de eerste € 30.000 van de cataloguswaarde. Boven deze drempel geldt de reguliere bijtelling van 22%. In 2026 stijgt de bijtelling voor elektrische voertuigen naar 22% over het gehele bedrag.
Wat kost het opladen van een auto?
Thuis opladen
Thuis opladen is voor de meeste elektrische rijders de voordeligste optie. De kosten liggen doorgaans tussen de € 0,25 en € 0,55 per kWh, afhankelijk van je energieleverancier en contracttype. Met een dynamisch energiecontract kun je tot 30% besparen door te laden tijdens daluren of ‘s nachts. Heb je zonnepanelen? Dan wordt opladen nóg voordeliger, omdat je direct je eigen opgewekte stroom gebruikt. Ook is het vaak goedkoper dan rijden op benzine. Voor een gemiddelde elektrische auto met een verbruik van 20 kWh per 100 km betaal je bij thuisladen ongeveer € 7,00 per 100 km. Ter vergelijking: een benzineauto met een gemiddeld verbruik van 6 liter per 100 km en een brandstofprijs van € 1,961 per liter komt uit op € 11,77 per 100 km.
Openbaar opladen
Openbare laadstations bieden opladen tegen een prijs die tussen de € 0,20 en € 0,90 per kWh ligt. De prijs varieert afhankelijk van de locatie, de aanbieder en het type laadstation. Laadstations bij supermarkten of winkelcentra zijn vaak goedkoper dan snelladers langs snelwegen.
Snelladen
Snelladers bieden, zoals de naam al zegt, de mogelijkheid om snel je batterij op te laden, maar ze zijn wel duurder dan reguliere laadpalen. De kosten liggen gemiddeld tussen de € 0,65 en € 0,90 per kWh. Dit betekent dat het opladen voor een afstand van 100 km je tussen de € 9,75 en € 13,50 kan kosten. Dit is handig voor lange ritten, maar de kosten kunnen oplopen als je regelmatig gebruik maakt van snelladen.
Wat zijn de onderhoudskosten van een elektrische auto?
Een van de andere voordelen van elektrisch rijden is de lagere onderhoudskosten. Elektrische voertuigen hebben minder bewegende delen dan benzine- of dieselauto's. Er is bijvoorbeeld geen versnellingsbak, geen olie die vervangen moet worden, en de remmen slijten minder door het gebruik van regeneratief remmen.
Lagere onderhoudskosten
Onderzoek heeft aangetoond dat de onderhoudskosten voor elektrische voertuigen 7 tot 11 keer lager kunnen zijn dan die voor benzineauto's, omdat veel onderdelen van traditionele voertuigen, zoals de brandstofpomp of de uitlaat, simpelweg niet aanwezig zijn.
Controle en software-updates
Hoewel elektrische auto's minder onderhoud vergen, is het belangrijk om regelmatig de accu, de remmen en het koelsysteem te controleren. Daarnaast worden elektrische voertuigen vaak geleverd met software die periodiek moet worden bijgewerkt om de prestaties te optimaliseren.
Bekijk de elektrische auto van Mitsubishi
Elektrische Mitsubishi
Mitsubishi Motors brengt een nieuwe, 100% elektrische SUV uit in Europa. Dit model betekent een nieuwe, belangrijke stap in de elektrificatieplannen van Mitsubishi en vormt een volgende uitbreiding van het Europese modelaanbod.
Bekijk hybride modellen
Naast de nieuwe elektrische Mitsubishi hebben wij een gevarieerd aanbod aan hybride modellen.
Vind een dealer
Vind uw dichtstbijzijnde dealer om de Mitsubishi modellen te bekijken.