De nieuwe generatie ASX

Nieuw PHEV-hoofdstuk in Europa

Plugin Hybrid en Mitsubishi

De nieuwe generatie Mitsubishi ASX staat vanaf maart 2023 in de Nederlandse showrooms. De compacte SUV is dan beschikbaar met keuze uit meerdere innovatieve en efficiënte aandrijflijnen, waaronder een Plug-in Hybrid (PHEV) waarmee Mitsubishi Motors een vervolg geeft aan het PHEV-succes in Europa. Wist je dat de Mitsubishi Outlander PHEV en Eclipse Cross PHEV samen goed zijn voor ruim 200.000 verkochte plug-in hybrides in Europa!

Plug 'n Play

Wat is een PHEV?

Een plug-in hybride – ook wel PHEV genoemd als afkorting van Plug-in Hybrid Electric Vehicle – kent veel overeenkomsten met een reguliere hybrideauto. Beide hebben een verbrandingsmotor en één of meerdere elektromotoren die optimaal samenwerken of onafhankelijk van elkaar de wielen aandrijven. Het grote verschil zit in het woord ‘plug-in’. Een PHEV kan weliswaar net als een reguliere hybrideauto zelf zijn batterij opladen door energie terug te winnen tijdens het rijden, maar je kunt ook een laadkabel ‘inpluggen’ om de batterij op te laden. De batterij van een PHEV is aanzienlijk groter en afhankelijk van de gekozen rijstand kun je hiermee langdurig de benzinemotor ondersteunen voor een extra laag verbruik of zelfs tientallen kilometers volledig elektrisch rijden.

Het beste van twee werelden

Met de Mitsubishi ASX PHEV krijg je het beste van twee werelden. Veel ritten kun je volledig elektrisch en dus emissievrij afleggen, maar bij lange ritten of als er geen laadpunt in de buurt is, kun je gewoon door op de benzinemotor. Het is simpel: hoe vaker je de batterij oplaadt, hoe minder brandstof de auto verbruikt en hoe minder CO2 de motor uitstoot. Dankzij de twee elektromotoren profiteer je ook van het typische rijgevoel van een elektrische auto, met een direct beschikbaar koppel bij het wegrijden en een zeer soepele en moeiteloze acceleratie.

ONDER DE MOTORKAP

De PHEV-aandrijflijn van de nieuwe ASX bestaat uit een 1,6-liter viercilinder benzinemotor die samenwerkt met twee elektromotoren en een 10,5 kWh-batterij. Deze batterij heeft genoeg capaciteit om tot 49 kilometer* (en tot wel 60 kilometer* bij stadsgebruik) volledig elektrisch af te leggen. Ideaal voor woon-werkverkeer dus! Om de benzinemotor en elektromotoren zo efficiënt mogelijk te laten samenwerken, zijn ze gekoppeld aan een slimme, automatische transmissie. De techniek maakt de ASX PHEV niet alleen zeer zuinig, hij is met een gecombineerd vermogen van 118 kW (160 pk) ook behoorlijk krachtig.